News

Cancro: dall’AIOM 30 raccomandazioni per una corretta comunicazione

Per la prima volta in Italia sono pubblicate delle raccomandazioni per la corretta comunicazione in oncologia. In totale sono 30 indicazioni suddivise in tre categorie: la comunicazione con il paziente, all’interno della comunità scientifica e verso i media. Il documento è stato recentemente scritto dall’Associazione Italiana di Oncologia Medica (AIOM). Viene presentato oggi a Milano nell’ambito del Corso Nazionale per Giornalisti Medico Scientifici ed Oncologi. L’evento organizzato dalla Società Scientifica è giunto alla VIII edizione e anche quest’anno vede la partecipazione di professionisti della medicina e dell’informazione. “La comunicazione è sempre più strategicamente importante nella lotta ai tumori – sottolinea il prof. Saverio Cinieri, Presidente Nazionale dell’AIOM -. Quando è corretta può, infatti, incentivare l’alleanza terapeutica tra il medico e il malato e favorire lo scambio di conoscenze tra i vari professionisti sanitari. Non va poi sottovalutato il ruolo fondamentale che possono avere tutti i media. Una comunicazione efficace e adeguata genera conoscenza e consapevole da parte dell’intera collettività. Può perciò contribuire ad aumentare la prevenzione con la quale potremmo evitare ogni anno fino al 30/40% di nuove diagnosi di cancro in Italia”.

Le Raccomandazioni sono frutto del lavoro multidisciplinare di un Working Group AIOM composto da 22 esperti clinici, giornalisti e rappresentati dei pazienti. “Sono state valutate e raccolte le più importanti evidenze emerse dalla letteratura scientifica, prodotta negli ultimi anni sul tema della comunicazione in oncologia – prosegue il prof.ssa Rossana Berardi, Consigliere nazionale AIOM e Coordinatrice Working Group Raccomandazioni Comunicazione AIOM -. Abbiamo poi inserito alcune nuove indicazioni tenendo conto delle nostre esperienze sul campo. Il nuovo documento può rappresentare una guida per tutti quei medici che si occupano di pazienti oncologici. La comunicazione scientifica deve essere rigorosa e non sensazionalistica, utilizzare un linguaggio di semplice comprensione e citare sempre le fonti. La comunicazione scientifica deve essere rigorosa e non sensazionalistica, utilizzare un linguaggio di semplice comprensione e citare sempre le fonti. Le Raccomandazioni intendono stabilire una rinnovata alleanza tra i sanitari e gli operatori dell’informazione e della comunicazione. In particolare ci siamo soffermati a lungo sul complesso ambito dei nuovi media digitali. Il web è spesso il luogo dove si origina la disinformazione sulla salute a anche sul cancro”. “È assolutamente necessario “presidiare” i social network e confutare di continuo le fake news – prosegue il prof. Cinieri -. You Tube sembra essere la più popolare e diffusa fonte di informazioni per i nostri pazienti. È auspicabile che i professionisti sanitari utilizzino questo social media per garantire informazioni attendibili ed esaustive. Infatti come Società Scientifica, durante la pandemia, abbiamo riattivato e rilanciato il nostro canale YouTube. E’ nata così AIOM TV dopo oltre tre anni d’attività è diventata uno mezzo di comunicazione con i pazienti e più in generale gli utenti del web. Viene inoltre utilizzata come strumento di aggiornamento scientifico dai soci AIOM, clinici di altre specialità affini, medici di famiglia, farmacisti, associazioni pazienti, caregiver e istituzioni”.

Video

Uniquely strategize progressive markets rather than frictionless manufactured products. Collaboratively engineer reliable.

Advertisement

Advertisement Small

Flickr

  • Oscars
  • Aida
  • back duo
  • trio xxi
  • decisive
  • boyau
  • Jerusalem's chimera
  • Jorg
  • Ulli

About Author

Follow Me

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources. Competently formulate.

ThemeForest

Collaboratively harness market-driven processes whereas resource-leveling internal or "organic" sources. Competently formulate.

Calendar

Giugno 2024
L M M G V S D
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Recent Comments

    RSS Meks Blog

    • 10 Best Knowledge Base & Wiki WordPress Themes 2021 15 Settembre 2021
      Running a successful online business requires an exceptional WordPress knowledge base theme that organizes documentation and helps customers. Customization options, intuitive navigation, unique layouts, and fast responsiveness are just some of the features you need. The following 10 WordPress wiki themes represent the best options for 2021 and beyond. Explore the full range to determine […]
      Dusan Milovanovic
    • How to increase WordPress Memory Limit (quick fixes) 16 Giugno 2021
      Here is a post about how to increase the memory limit in WordPress. Allowed memory size exhausted error message showed up in your WordPress installation? No worries – this is one of the most common errors in WordPress. You can apply an easy fix by increasing the memory limit in your PHP. Table of Contents […]
      Dusan Milovanovic
    • How to use (and why) WordPress sitemap plugin 1 Marzo 2021
      Did you know that by knowing how to use the WordPress sitemap plugin you can significantly improve your site’s visibility and traffic? Although it isn’t mandatory to have a sitemap on your site, having one significantly improves the site’s quality, crawlability and indexing. All this is important for better optimization, which is why we wanted […]
      Ivana Cirkovic
    • 22 free and premium podcast software for your show [2021 edition] 18 Gennaio 2021
      You’re determined to start or improve your podcast but don’t know which podcast software to use to really make it stand out? We’ve got you! #podcasting Top 22 free and premium podcast software for your show #WordPressTips #podcasting The post 22 free and premium podcast software for your show [2021 edition] appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • Digital storytelling with WordPress – an all-in-one guide to make your web stories pop! 23 Novembre 2020
      Wondering how to improve digital storytelling with WordPress and build more awareness and exposure of your business? Let our guide lead the way. The post Digital storytelling with WordPress – an all-in-one guide to make your web stories pop! appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • How to use WordPress autoposting plugin to improve your visibility and SEO? 10 Settembre 2020
      Did you know you can use the WordPress autoposting plugin for your content efforts and improve not only your time management but your business and visibility as well? The post How to use WordPress autoposting plugin to improve your visibility and SEO? appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • How to create a personal branding site? Step-by-step DIY guide 15 Agosto 2020
      Looking for ways and means to create a personal branding site? Well, look no further ’cause we’re giving away all the how-to’s to do it yourselves! The post How to create a personal branding site? Step-by-step DIY guide appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • Top 15 WordPress content plugins and tools to improve your visibility and rankings 16 Luglio 2020
      Let’s take a look at some of the must-have WordPress content plugins and tools to use to improve both your UX and rankings. The post Top 15 WordPress content plugins and tools to improve your visibility and rankings appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • WCEU 2020 recap – key takeaways from the biggest online WordPress conference 9 Giugno 2020
      Missed WCEU 2020 and all the exciting stuff from there? Here are all the key takeaways and main points to remember so, take notes! The post WCEU 2020 recap – key takeaways from the biggest online WordPress conference appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic
    • How to change the WordPress username? An easy step-by-step guide 14 Maggio 2020
      Wondering how can you change WordPress username once you set up your blog or site? Read all about it in our helpful guide! The post How to change the WordPress username? An easy step-by-step guide appeared first on Meks.
      Ivana Cirkovic

    Text

    Distinctively utilize long-term high-impact total linkage whereas high-payoff experiences. Appropriately communicate 24/365.